Seuran historia

Tampereen vanha nuorisoseura perustettiin 1896. Jäsenmäärä oli 437. Toiminta hiipui suurlakon aikana 1905. Omaisuus myytiin ja toiminta lopetettiin taloudellisista syistä 1914. 1950-luvun lopulla sotien jälkeiset ikäluokat tunsivat tarvetta perustaa kaupunkinuorisoseuran. Nykyinen Tampereen Nuorisoseura perustettiin 25.3.1958 hotelli Emmauksessa. Kansantanssi ja käsityöt ovat olleet alusta saakka vahvasti mukana seuran toiminnassa.

Seuralla on ollut useita ryhmiä sekä lapsille että aikuisille. Välillä on ollut jopa pulaa ohjaajista, kun ryhmiä on ollut paljon. Suurin osa seuran toiminnasta on aina koostunut erilaisista kansantanssiryhmistä.

Ryhmiä vuosien varrelta:
  • Riepu
  • Sorin tanhuajat
  • Hallilan kansantanssi
  • Hiepu
  • Hempu
  • Kotterjollit
  • Hiepannyrry I ja II
  • Sorokoska
  • Kalevan Nuoret (Hervanta ja Tesoma)
  • Haaperlesti
  • Tsuliluikka
  • Ilakat
  • Rytäkät
  • Ukukunaks
Kansantanssin lisäksi seurassa on toiminut erilaisia kerhoja, jotka ovat keskittyneet mm. puutyöhön, metallityöhön ja musiikkiin. Teatteritoiminta ja roolipelit kukoistivat 1990-luvulla.

Nykyään seurassa toimii aktiivisesti aikuisten ja lasten tanssiryhmiä sekä puutyökerho. Etsimme jatkuvasti uusia ideoita toiminnan laajentamiseksi.